– Produkter kan reklamere, men til syvende og sist er det servicen det står og faller på: At du kan vite at du får hjelp, sier Axel Valen-Sendstad.
Gjerdrum-karen er ikke vond å be om å vise fram luft-til-vann-varmepumpen i den store eneboligen fra 1980, hvor han og kona Dagmar har bodd siden huset var nytt. For fem-seks år siden ble det klart at de måtte gjøre noe med oljefyren. Det var aldri noe tvil om hva den skulle erstattes med.
– Vi vurderte ikke andre ting enn varmepumpe. Vi var innom jordvarme, men tok ikke sjansen på grunn av grunnforholdene, forteller Axel. Med varmepumpe kunne de beholde sentralvarmeanlegget med radiatorer.
Personlig service
Han gjorde en grundig jobb med å sjekke referanser i forkant.
– Jeg ringte rundt til folk jeg kjente, og så på flere anlegg – også hos folk som hadde valgt noe annet for å gjøre det billigere, forteller han. Dette handlet ikke om å finlese spesifikasjoner fra ulike produsenter.
– Jeg forutsetter at selve produktet er bra. Det står og faller på servicen: Personlig service og at de følger deg opp, er vi villige til å betale for, fastslår Axel.
Han fikk etter hvert tillit til Nekas, forslaget til løsning, og – ikke minst – deres fagmann Sigbjørn Hansen.
– Du kan si at jeg har min personlige rådgiver og servicemann, sier Axel med et smil. De har ikke angret på valget.
– Nekas har vært enestående på service!
Varmer med 65 % «rabatt»
Selve varmepumpeløsningen er de også veldig godt fornøyde med. Det arkitekttegnede huset er på snaut 400 kvadratmeter totalt, og åpne løsninger fra kjelleren og oppover gir et betydelig varmebehov.
– Vi vil helst ha det kjølig på soverommene, men ellers står det på jevnt hele tiden. Varmepumpen har fungert bra og gir jevn temperatur i hele huset, forteller Dagmar. Det går litt mer strøm enn før, men sparer 3000 liter olje i året og bruker mye mindre ved.
– Nå bruker vi ved for kosens sin del og på ekstra kalde dager. Da slipper vi også å justere på anlegget, poengterer Axel. Anlegget har en energimåler som avslører at varmepumpen gir nesten tre ganger så mye varme som hva den bruker i strøm. Det tilsvarer 65% «rabatt» på energiregningene.
– Det er totalt sett en stor investering, men vi har ikke angret en dag på det, fastslår Axel.
Diskret utedel
Luft-til-vann-varmepumpen har utedelen plassert på baksiden av huset, hvor den ikke sjenerer noen.
– Taket over utedelen ser elegant ut, og tåler veldig mye snø. Vi kjører snøfreser forbi utedelen, forteller Dagmar. Vann fra avriming ledes inn til sluk i kjelleren, så det er ikke noe problem med is rundt utedelen.
– Og så blåser luften rett over til vedboden, så der tørker veden mye raskere, fastslår Axel fornøyd. Hele varmeanlegget ble grundig renset før varmepumpen ble installert.
Hører ikke utedelen
Hva så med lyd? Den opprinnelige utedelen ga plagsom lyd, og ble erstattet med en nyere modell; Nibe 2120.
– Lyden er så svak at jeg fint kan hvile middag i sofakroken rett ved, forteller Dagmar.
– Den gir så lite lyd at hvis du er litt eldre, hører du den i hvert fall ikke, legger Axel til. Ekteparet har service på anlegget en gang i året, og anbefaler det.
– Det er såpass store kostnader ved anskaffelse og drift at alt bør stemme. For oss er det veldig betryggende å ha den servicen, sier Axel.
Er dette interessant for din bolig også? Send oss en henvendelse, så tar vi kontakt
"*" indicates required fields